<strona główna>

LITWA - ŚLADAMI  ŚWIĘTEGO  JANA PAWŁA II

W dniach 04. 05. - 08. 05. 2015r. grupa gimnazjalistów z Krokowej wzięła udział w wycieczce szkolnej dedykowanej Patronowi szkoły.  Głównym organizatorem wycieczki było Gimnazjum im. Jana Pawła II w Krokowej. Wyjazd był możliwy dzięki zaangażowaniu rodziców i wsparciu sponsorów. Trasa wycieczki: Krokowa -  Stoczek Warmiński – Święta Lipka - Wigry- Wilno – Kowno  - Szawle- Szydłów-Troki - Studzieniczna- Sokółka - Różanystok – Gietrzwałd - Krokowa.

1 dzień

Wyjechaliśmy z Krokowej o  godz. 500. Tego dnia zwiedziliśmy:

Stoczek Klasztorny - wieś położoną w województwie warmińsko – mazurskim. Znajduje się tam sanktuarium z bazyliką Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny. 12 października 1953 roku, późnym wieczorem do części klasztornej sanktuarium przewieziono Stefana Wyszyńskiego. Kardynał Wyszyński pobyt w miejscach odosobnienia opisał w "Zapiskach więziennych".
Świętą Lipkę - niezwykły, barokowy obiekt zabytkowy, sławne Sanktuarium Maryjne, którym od początku powstania do dzisiaj zajmują się Jezuici.
Wigry  – wieś w północno-wschodniej Polsce w województwie podlaskim, w powiecie suwalskim. Miejscowość leży w obrębie Pojezierza Suwalskiego nad jeziorem Wigry. We wsi znajduje się późnobarokowy kościół z bogatym wystrojem wnętrza i były klasztor zakonu kamedułów. Na terenie klasztoru można zwiedzić między innymi: Apartamenty i Kaplicę Papieską.
    W tym dniu nie mieliśmy już sił na dalsze zwiedzanie i udaliśmy się prosto do Wilna. Zakwaterowano nas w hotelu „KAROLINA", w pokojach dwu lub trzy osobowych i zaproszono na bardzo dobrą obiadokolację.

2 dzień

O godzinie 800 zjedliśmy pyszne śniadanie. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Starówki Wileńskiej, która jest wizytówką stolicy oraz  cmentarza  na Rossie. Na Starówce dominują świątynie: katolickie i prawosławne. Centrum stanowi rynek z ratuszem. Bardzo znaną i rozpoznawalną budowlą jest Ostra Brama, stanowiąca pozostałość dawnych fortyfikacji. Wileńska Starówka znajduje się na liście UNESCO. Na cmentarzu na Rossie spoczywa wiele postaci ze świata nauki, sztuki, polityki, uczestników powstań narodowych i konspiracji niepodległościowej. Wśród grobów żołnierzy z okresu międzywojennego, wyróżnia się ogromny grobowiec bez nazwiska, z napisem "Matka i serce Syna", w którym, obok Marii z Billewiczów Piłsudskiej, złożono 1936 w srebrnej urnie serce Józefa Piłsudskiego.
Kolejnym etapem zwiedzania była Góra Trzech Krzyży.  Wzniesienie na prawym brzegu Wilii w obrębie Parku Górnego. Według danych historycznych w  XVII w. na pamiątkę umęczonych za czasów Olgierda franciszkanów postawiono tam 3 drewniane krzyże. Następnie postawiono w tym miejscu krzyże betonowe.  Charakterystyczna sylwetka Góry Trzech Krzyży  jest dobrze widoczna z wielu punktów miasta. Roztacza się z niej wspaniały  widok na Wilno, Wilię, Wilenkę i piękne, zabytkowe kościoły.
Po dniu pełnym wrażeń wróciliśmy do hotelu. Wszyscy, którzy nie wyczerpali sił na zwiedzaniu, skorzystali z uroków obiektu „ Karolina”  i miłej kąpieli w basenie.

3 dzień

Tego dnia zgodnie z planem zwiedzaliśmy  Żmudź.

Szawle - to trzecie co do wielkości miasto Litwy. Główną atrakcją turystyczną Szawli jest renesansowa katedra św. Piotra i Pawła. Wzniesiono ją w pierwszej połowie XVII wieku, przebudowano w XIX.  W odległości 10 km od Szawli znajduje się Góra Krzyży. To jedno z najważniejszych miejsc na religijnej mapie Litwy. Ciągną do niej wierni z całego świata . W 1993 roku, papież Jan Paweł II odprawił na niej  mszę. W miejscu tym postawiono w 1430 r. kapliczkę upamiętniającą przyjęcie przez Żmudzinów chrztu. Nad kapliczką górował wielki krzyż. Od tej pory krzyży przybywa. Ich liczba nie jest dokładnie znana, ale źródła podają, że obecnie może ich być około 150 tysięcy. Stawiane są w intencji nadziei, przyszłości, jako symbole zadumy, wiary bądź jako wota dziękczynne. Gimnazjaliści z Krokowej również zostawili na górze krzyż z tabliczką upamiętniającą ich wizytę w tym miejscu.
Nasz krzyż, będzie można łatwo odnaleźć wśród innych, ponieważ został umieszczony w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca poświęconemu Księdzu Jerzemu Popiełuszce.
Szydłowo -  dawniej Szydłów miasteczko na Litwie w okręgu kowieńskim. W 1608 odnotowano tu pierwsze w Europie objawienie Matki Boskiej, która ukazała się dzieciom pasącym owce. Mieści się tu największe litewskie sanktuarium maryjne. Barokowy kościół pw. Narodzenia NMP z lat 1760-86, neogotycka kaplica z lat 1912-24. W 1993 roku to miasto odwiedził Jan Paweł II.
Kowno - drugie co do liczebności miasto na Litwie.  Położone jest ono u zbiegu dwóch wielkich rzek: Niemna i Wilii. Centralny punkt Starego Miasta stanowi rynek z XVI-wiecznym ratuszem. Wokół znajdują się liczne odrestaurowane kamieniczki. W jednym z narożników rynku znajduje się katedra Świętego Piotra i Pawła - największa gotycka świątynia na Litwie. Przy rynku usytuowane są też dwa inne kościoły dawnych klasztorów Jezuitów i Bernardynek. Najstarszy na Litwie jest również kowieński zamek.
Wieczorem wszyscy byliśmy  już bardzo zmęczeni.  Młodzież postanowiła zakończyć dzień smakowitą, wileńską pizzą.

4 dzień

Powoli żegnamy Litwę. Tego dnia uczestniczyliśmy w Mszy Świętej w  sanktuarium Matki Bożej Ostrobramskiej. Następnie wyjechaliśmy do Trok. Po drodze zwiedziliśmy Ponary – częściowo zalesioną dzielnicę Wilna. W czasie II wojny światowej las w Ponarach był miejscem masowych mordów organizowanych przez Niemców i kolaborujących z nimi Litwinów.  Zginęło w nim około 100 000 osób, głównie polskich Żydów i Polaków. W Trokach zwiedziliśmy  zamek Witolda , poznaliśmy  historię trockich karaimów. Tutaj także mieliśmy możliwość zjedzenia tradycyjnego obiadu regionalnego i zakupu bursztynowych pamiątek. Następnie opuściliśmy Litwę i udaliśmy się do Polski. Pyszną kolację zjedliśmy  w domu rekolekcyjnym w Smolanach. Po posiłku mieliśmy czas dla siebie. Każdy robił,  to co lubi. Graliśmy w piłkę, biegaliśmy, odpoczywaliśmy, zwiedzaliśmy.

5 dzień

Siostra Maria,  gospodyni z domu rekolekcyjnego,  przygotowała pyszne śniadanie, które osłodziła miłą pochwałą dotyczącą zachowania naszej grupy. Następnie  mieliśmy możliwość zakupu ciast regionalnych: sękacza i mrowiska.  Po pożegnaniu udaliśmy się w dalszą podróż. Zwiedziliśmy:
Studzieniczną, w której znajduje się zabytkowy kościół drewniany, a także kaplica Najświętszej Marii Panny. Zaczerpnęliśmy wodę ze studni, która według miejscowej legendy zawiera "cudowną uzdrawiającą wodę.
Sanktuarium Maryjne w Różanymstoku  –prowadzone przez
salezjanów  w świątyni wzniesionej na wzór kościoła jezuickiego w Grodnie.
 Kościół św. Antoniego - zabytkową  świątynię  rzymskokatolicką w Sokółce . Tutaj obejrzeliśmy film, w którym przedstawiono badanie zdarzeń z 2008 r. określanych jako cud eucharystyczny.
Gietrzwałd -
  to ostatnie miejsce, które zwiedziliśmy . Gietrzwałd zasłynął w roku 1877,  kiedy to od 27 czerwca do 16 września, na przykościelnym klonie, Matka Boża objawiała się dwóm pochodzącym z niezamożnych rodzin dziewczynkom. Maryja przemawiała do nich po polsku, co wywoływało duże poruszenie, ponieważ  język polski był wówczas w Prusach zakazany. Od czasu objawienia do Sanktuarium Maryjnego w Gietrzwałdzie co roku przybywają liczne rzesze pielgrzymów. Przy okazji pielgrzymowana czerpią oni wodę ze źródełka, które według przekazów zostało pobłogosławione przez Matkę Bożą.

Około godziny 22 przyjechaliśmy do Krokowej.